Dit is wat de minister van NMBS op 15 juli onthulde in de Kamercommissie Infrastructuur over haar strategische visie voor het spoor in België. Deze presentatie beschrijft de doelstellingen die moeten gehaald worden bij het Belgische spoor in de komende jaren.
Men spreekt hier duidelijk over een strategische visie en over richtlijnen die vertaald moeten worden in een ondernemingsplan van de CEO’s van Infrabel en van NMBS (hoorzitting van 16/09/2015 in de Kamercommissie Infrastructuur).
Pas dan kunnen wij een duidelijk idee vormen over het toekomstbeeld van de Belgische Spoorwegen. Maar als rode draad in deze strategische visie: "meer met minder"!!! Wiens schuld is het?
Van bij het begin betreuren we het gebrek aan politieke moed en visie die door de opeenvolging van voorgaande ministers (van verschillende politieke strekkingen) niet in staat of niet bereid waren, of niet de nodige tijd namen om herstelmaatregelen te nemen of de noodzakelijke ondersteunende middelen in te zetten voor een kwaliteitsvolle publieke spoordienst.
En om deze hachelijke context te situeren waarin we ons bevinden, sta ik erop niettemin weerom een aantal onweerlegbare elementen te specifiëren:
Al deze feiten hebben wij reeds gehekeld in Argument in februari 2015.
Wat moet u onthouden uit deze presentatie?Ik erken een bepaalde politieke moed (en dit is de eerste keer in vele jaren) die een project voor het spoor durft voor te stellen.
Zelfs al kunnen wij sommige punten totaal niet goedkeuren (bijvoorbeeld niet-begeleide treinen op secundaire lijnen) vinden wij daarentegen een aantal punten terug die zijn opgenomen in onze eisenbundel (herstel van het goederenvervoer, grensoverschrijdende verbindingen, humanisering van de diensten, einde loopbaanplanning, ...). Sommige betwisten dit in blok door dogmatisch denken en zien het als het begin van de Apocalyps van de Belgische spoorwegen.
Na een realistische en objectieve analyse en op voorwaarde dat iedereen zijn rol correct speelt (door een bevoorrechte sociale dialoog in het bijzonder en het handhaven van de statuut van het spoorwegbediende) zie ik dit liever als een kans voor de Belgische spoorwegen om het verloren marktaandeel te heroveren en voor de spoorwegbedienden hun trots terug te vinden.
Vele inspanningen worden effectief gevraagd (! Ze zijn al in uitvoering). Aan ons om ervoor te zorgen dat ze rechtvaardig worden verdeeld en niet alleen op de rug van de werknemers!
Er is absoluut geen sprake van privatisering, maar eerder een opportuniteit voor ons bedrijf om een kwalitatieve openbare dienst aan te bieden om te kunnen domineren binnen een geliberaliseerde spoorweg.
We keren erop terug met een meer gedetailleerde ontleding in ons infoblad voor de afgevaardigden en ons magazine Argument van september.
Een debat over dit belangrijke onderwerp is gepland op onze volgende Uitvoerend Comité van 25 september.
Filoteo AFRICANO
Federaal Voorzitter
Klik hier voor de strategische visie voor het Belgische spoor van de minister.