Hoog tijd om terug te keren naar een doeltreffend en performant geïntegreerd model

Filoteo Africano
Filoteo Africano

De Europese Commissie, die aandringt op de liberalisering van het spoor, staat erop dat de netten overgaan tot een opsplitsing van het beheer van de infrastructuur en het spoorvervoer. deze formule zal echter niet nood-zakelijk beter zijn dan een geïntegreerd beheer, integendeel !

Begin 2013 zal de Commissie een “vierde spoorwegpakket” aan maatregelen voorstellen. Na de liberalisering van het goederentransport en het internationaal reizigersvervoer, komt nu het nationaal reizigersvervoer aan de beurt. De centrale gedachte: een zuivere scheiding tussen de infrastructuur en de vervoersactiviteit.

De Belgische spoorweg-vakbonden vechten deze organisatie aan, die de regering echter wil handhaven bij de nieuwe structuur van de NMBS.

Het tijdschrift “the Economist” werpt op dat het principe van een splitsing infrastructuur/transport niet noodzakelijk efficiënter is. De Boston Consulting Group wijst naar Duitsland, waar het net en de openbare vervoerder Deutsche Bahn (DB) nog altijd geïntegreerd zijn, doch waar er ook een open markt bestaat waarbij “8% van het reizigersvervoer en 25% van het goederentransport toegankelijk zijn voor de concurrentie” volgens het magazine.

Een andere studie, van consultant Roland Berger, analyseerde grote vervoersmaatschap-pijen buiten Europa, zowel openbare als privé, en concludeerde dat “...geïntegreerde structuren tegemoet komen aan een optimaal gebruik van de bronnen en een doel-treffende werking”. Ze zijn vooral doeltreffend “wanneer er op de valreep wijzigingen moeten gebeuren en bij intensief gebruik van de infrastructuur”. Het rapport wijst ook op de mogelijk dure prijs van een splitsing. Deze rapporten komen Frakrijk en Duitsland goed uit, daar zij de geïntegreerde structuur verdedigen, en het is niet toevallig dat beide grote Europese spoorwegnetten (met SNCF en DB) profiteren van de liberalisering van de buurnetten om aldaar in te breken.

Sim Kallas, de Europese commissaris voor Transport, wil graag een ander landschap in de zin van een “Pan-Europese spoorwegentiteiten, t.t.z. Europese entiteiten naast of in plaats van de Nationale Maatschappijen”, zo verklaarde hij althans in september in Brussel tijdens een vergadering over het vierde spoorwegpakket. Momenteel vertraagt deze wijziging. De liberalisering van het internationaal spoorvervoer vanaf 2010 is tot op heden eerder een mislukking.
Aan de spoorwegbedienden van het VSOA zeggen wij dat het hoog tijd is om terug te keren naar een doeltreffend en performant geïntegreerd model, dat ten dienste staat van de Europese bevolking, dat deel moet uitmaken van een efficiënt mobiliteitsplan, waarbij moet aangedrongen worden op een echte samenwerking tussen de diverse spoorwegnetten en waarbij niet wordt overgegaan tot een blinde concurrentie, gevolgd door sociale dumping bij de Europese werknemers...iets wat het VSOA zeker niet wenst!

Filteo AFRICANO
Federaal Voorzitter

 

Onze website maakt gebruik van cookies. Dit helpt ons om je een betere gebruikerservaring te bieden en laat ons ook toe onze website te optimaliseren.  Door verder te surfen, stem je in met het gebruik hiervan.

Meer infoSluiten