Algemene verklaring van de Groep Spoor van het VSOA op het NPC nr. 265 van 9 juli 2015

<i>Filoteo Africano</i>
Filoteo Africano

Mijnheer de Voorzitter,
Eerst wil ik laten weten dat wij tot op heden het PV van het NPSubCom van 1 juli nog niet hebben ontvangen. Deze gang van zaken vormen een echte handicap voor mijn vakbondsorganisatie.

Omdat het VSOA Spoor niet wordt uitgenodigd op de paritaire subcommissie wordt het VSOA keer op keer benadeelt op de NPC doordat wij niet aan de voorbereidende debatten en uitwisseling van informatie die gehouden worden hebben kunnen deelnemen.
Ik wens vurig dat er voor dit probleem snel een praktische oplossing kan worden gevonden.

Sluiting van de lokketten
Als vakbond betreuren wij ten zeerste de sluiting van loketten in vele stations, vooral omdat natuurlijk onze syndicale opdracht het beschermen arbeidsplaatsen is.
Want het is duidelijk dat met het sluiten van de loketten op termijn het station zelf zal verdwijnen alsook de activiteiten en…. misschien ook wel een aanpassing van het vervoersplan.

Het zijn in de eerste plaats de meest landelijke gebieden die als eerste getroffen zullen worden. Door hun ligging zijn ze economisch gezien reeds benadeeld en een sluiting zal het isolement alleen maar versterken.
Onveiligheid, vandalisme, verwaarlozing en verkrotting zullen enorm toenemen ingevolge een economisch en politieke beslissing, maar het is wel weer de openbare dienst die met de vinger zal worden gewezen.

Treinbegeleider en materiaal “DESIRO”
Wij zijn zeer tevreden met de positieve initiatieven die genomen zijn door de NMBS voor het aantrekken en aanwerven van nieuwe treinbegeleiders om openstaande posten in te vullen.

Deze tijdelijke situatie van gebrek aan personeel moet wel niet leiden tot het uitwerken van een plan om treinen zonder begeleider te laten rijden.

Wij zouden graag het standpunt van de NMBS kennen aangaande de informatie die wij hebben over de bestellingen van een 4de rijtuig voor de treinstellen Desiro voorzien in 2017.

Als wij er vanuit gaan dat het gaat om het verbeteren van het aanbod voor de reizigers, zijn wij enorm verwonderd om te vernemen dat het 4de rijtuig zal dienen om het uit te rusten met een verkoopautomaat gelijkaardig aan deze die reeds in de stations staan.
Het doel hiervan is duidelijk om het werk van de treinbegeleider af te schaffen en een deel van die taken over te dragen aan de treinbestuurders. Dit accepteren wij NIET!

Kan u ons volgende punten toelichten:

  • Wat is er gaande met deze bestelling?
  • Zo ja, wat is de planning hiervoor?
  • Welk doel wordt hier eigenlijk nagestreefd?
  • Is er een piloot project voorzien op de lijn 43 Luik/Marloie?

Moderniseringsplan
En om af te sluiten mijnheer de Voorzitter, wacht het VSOA spoor met veel bezorgdheid het moderniseringsplan dat spoedig zal voorgelegd worden aan de politieke instanties van de Minister van Mobiliteit en NMBS af.
Zonder betrouwbare informatie zullen wij de inhoud van dit plan met aanhoudende waakzaamheid grondig analyseren en hopen dat het niet opnieuw een frontale aanval is tegen de publieke sector en zijn werknemers.

Ik dank u voor uw aandacht

Filoteo Africano
Federaal Voorzitter

Onze website maakt gebruik van cookies. Dit helpt ons om je een betere gebruikerservaring te bieden en laat ons ook toe onze website te optimaliseren.  Door verder te surfen, stem je in met het gebruik hiervan.

Meer infoSluiten