VSOA-Spoor ontmoet Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet. "Het wordt hoog tijd om het roer om te gooien!"

© pixabay
© pixabay

(01/03/21) - Op vraag van het VSOA-Spoor heeft er op maandag 01 maart ’21 een onderhoud plaatsgevonden met de Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet. Het VSOA-Spoor heeft zijn bezorgdheid herhaald en is het beu.

Wat ons vandaag bezighoudt is dat de onder andere economische maatregelen met betrekking tot de sluiting van de loketten opnieuw op de rug van de spoorwegarbeiders wordt genomen.

Terwijl het aantal reizigers fors is gestegen de laatste jaren zijn de effectieve werknemers bij de NMBS gesmolten als sneeuw voor de zon. In 1981 stond de teller van het aantal effectieve werknemers in de schoot van de NMBS op 66.000. Vandaag is die afgeroomd naar 29.342.

We kunnen begrijpen dat een bedrijf moet evolueren en zijn personeelsbestand moet aanpassen aan de technologische vooruitgang, toch bevestigen we nogmaals dat de spoorwegarbeiders op het punt staan te falen. Zij bevinden zich op een slappe koord.

Als bewijs geven we mee de extreme productiviteitsstijging, een constante verhoging van de flexibiliteit, verloven die op regelmatige basis worden geweigerd, ….

Dit zijn zeer belangrijke stressfactoren met werkverlet tot gevolg, zonder te spreken over de nefaste consequenties met weerslag op het familiale leven van de betrokken personeelsleden.

Aan dit alles zeggen wij … STOP ! De productiviteitsstijging ten nadele van de spoorwegarbeiders om zich voor te bereiden op een liberalisering moet dan ook ophouden!

Onze eisen

  • Herzien van de lijst van de te sluiten loketten in samenspraak met de betrokken gemeenten.
  • Een waardig budget voor een echte Openbare dienstverlening aan de reizigers, maar ook om de vragen te beantwoorden van de spoorwegarbeiders met betrekking tot statutaire werkzekerheid, welzijn op het werk en het behoud van koopkracht.

Wij verwachten van onze Minister meer aandacht van zijn kant, teneinde de echte uitdagingen van de kostenbesparende maatregelen die worden genomen om een kwaliteitsvolle openbare dienstverlening te garanderen. Dit zonder de arbeidsomstandigheden van het spoorwegpersoneel te verslechteren.

Onze website maakt gebruik van cookies. Dit helpt ons om je een betere gebruikerservaring te bieden en laat ons ook toe onze website te optimaliseren.  Door verder te surfen, stem je in met het gebruik hiervan.

Meer infoSluiten