Na vele analyses en intensieve onderhandelingen door de RvB van de NMBS en Infrabel hebben zij de ingebruikname van een nieuwe en veiligere vertrekprocedure voor de treinen goedgekeurd. Een pilootproject zal worden gelanceerd in 2013 om dan te worden geconcretiseerd, indien alles goed verloopt in 2015, met implementatie van informatica toepassingen en technische aanpassingen op de perrons en aan boord van de treinen.
Twee doelstellingen worden nagestreefd:
Deze nieuwe vorm van procedure zal vooral een beroep op de GSM-R technologie voor de uitwisseling van informatie tussen de drie belangrijkste spelers in het veld (treinbegeleider, treinbestuurder en seinhuis personeel).
Het VSOA-Spoor zal attent de uitvoering opvolgen en eventueel haar opmerkingen mededelen aan de verantwoordelijken van het project.
Inderdaad het nagestreefde doel is uiteindelijk de verbetering van de veiligheid voor iedereen die erbij betrokken is en niet een zoektocht naar een strengere controle van het werk.
Het VSOA-Spoor zal er over waken dat het personeel goed getraind wordt in de toepassing van de noodprocedures in geval van falen van een systeem!